Whistleblower / Legal IT
Skal jeg have en whistleblowerordning?
Hvis din organisation er over 49 ansatte, så er det lovpligtigt at have en whistleblowerordning. Med det sagt, er der stadig mange gode grunde til at anskaffe sig en whistleblowerordning, selvom man er mindre end 50 ansatte.
En whistleblowerordning er en løsning, som optimerer mulighederne for at opdage mulige fejl, problematiske arbejdsgange eller direkte kriminelle handlinger i tide. Samtidig er det en måde at skabe tryghed for dine medarbejdere – da de kan lave indberetninger om særlige forhold 100% anonymt. Ordningen sørger også for, at der bliver fulgt op på indberetninger, samt at whistleblowere er beskyttet mod eventuelle repressalier. Dette da der er et minimumskrav til indberetningskanalen og til beskyttelse af whistleblowere.
Whistleblowerordningen; Whistle Advisor
Der er flere måder, du kan håndtere en whistleblowerordning på. Vi hos KV Revision anbefaler et system, der kan sikre whistlebloweren 100% anonymitet. På den måde er I sikre på, at I overholder lovgivningen.
Derfor har vi teamet op med organisationen Legal IT, som tilbyder en IT-løsning til indberetningshåndtering. Systemet hedder: Whistle Advisor og er designet således, at det er yderst brugervenligt for både whistleblowere og sagsbehandleren. Legal IT har flere års erfaring med juridisk rådgivning og løsninger. Hvis din organisation ikke er interesseret i at håndtere indberetningerne selv, så kan Legal IT overtage denne post, så du først bliver inddraget når en indberetning er blevet til en reel sag.
Se mere på www.legaltechdenmark.com